Tuesday, 21 February 2017

Malam Tak Boleh Lelap

Malam tadi aku dah tidur awal. dalam pukul 11 lebih. sekali tu aku boleh terbelahak.. terbatuk2 kong kong kong.. jd segar mata aku hahahaha .. sudahnya tdo kul 3 pagi.. sedeh sgt..hilang jelita ok tak cukup tdo hahaha

Aku bulan 3 nak pergi redang.. syiok oh.. lama tak pergi. dah belas2 tahun tak pergi.. tazaba lak.. pergi dgn kawan2.. hiya.!!

Macam pelek lak.. yiha lahhh!!!

Pergi dgn kawan2.. 

Tapi..henfon aku miskin lah..kabur je gamba dia.. gila dah 4 taon kot aku pakai note2 ni.. punye lah syg amat ni. tapi tu la.. dah makin teruk asik henggg je.. tp nk beli baru syg lak sbb masih berfungsi walau hengggg je.. takpe.. selagi boleh hidup pakai je.. batt pon masih ok tak pernah tukar2 lg.. 

Tapi nk g redang ni cane nk snap gamba ni..makanya mari lah kita duduk je belakang kwn2 yg sedap snap gambar.. tumpang camera dierg kahkah.. dierg tak bg aku tolak dierg kat laut hahaha

Eh ok lah .. nak balik...

Babai


Balada Hati

Wednesday, 8 February 2017

Hi

Saya kembali

aku dah bosan fb aku masuk blog..bosan blog aku tutop balik blog aku pergi fb.. pastu aku wechat..aku dak2 wicet korang ape tau #sambiljogetraver

kahkahkah


Wednesday, 25 November 2015

Mak Dan Cendol Durian Borhan

Last week start dari hari selasa kaki mak aku sebelah kanan sakit. Dekat dengan betis. So hari rabu aku cuti sehari bwk mak aku ke klinik. memang mak aku tak boleh nk berjalan langsung. Pakai wheelchair walau dalam rumah. sakit dia mcm org pulas2 kt betis tu kata mak aku. setiap kali sakit dia akan menjerit dan nanges2.. nanges yang ter 'esak2.. bukan sikit punye sakit.. pakcik aku kerja HKL dia suruh bwk ke HKL hari Jumaat lepas.. so aku pergi bwk dgn adik aku. 

Setiap 10 minit dia akan sakit.. so setiap kali sakit kiterg kena urut kaki dia.. setiap kali sakit dia akan menangis. makan tak nak. minum ada la seteguk. tidur pon tak boleh. sakit sakit dan nangis.. sebagai anak apa lah perasaan korang kan tgk mak camtu. ke spital pon camtu gak. tp lps injection ada la baik sekejap. time tu aku paksa dia mkn. sementara boleh mkn. tp ttp sikit je dia mkn. oh doc kata masalah urat.

Sakit tetap berulang. aku dh pening kepala..stress tatau nk buat cane. setiap kali nk pergi toilet, kena urut2 kaki dia dulu. baru boleh dia buang air. tgh nk buang air pon kena urut2 kaki dia. aku nk belikan pampers suruh dia pakai tak nak lak dia. aku pun tdo tak berapa lena. tatau nk buat cane. dah berapa hari camtu. sakit..nanges.. sampai abg aku pon nanges bila tgk mak aku meraung2 menahan sakit. jiran aku pun menangis tgk keadaan mak aku camtu. aku hero tak kan nanges depan org haha. tp dalam hati aku.. Allah je yg tahu.. 

Hari sabtu tu mcm makin teruk lak sakit kaki dia. aku dha tnye kwn2 yg pandai urut. tp.. hmm.. takpe lah biarlah dirahsiakan.. 

Hari sabtu mlm.. giliran abg aku lak jaga mak aku. aku boleh releks sikit. boleh longgarkan2 kan urat.. masa aku nk mengangkat mak aku ke dalam bilik air mmg guna kudrat badan ni.. lps aku operet tulang blkg aku mmg blkg dan kaki aku tak berapa kuat dh. sampai skrg masih sakit. tapi tak sesakit mak aku. 

Otak aku tak berhenti berfikir. kalau aku keja isnin ni sapa nk jaga mak aku. dah tentu2 opis ni bkn bapak aku punya. ligat kepala nk cari sapa yang boleh jaga sementara aku kerja. adik ipar kau tak boleh jaga. dia anak kecik dia. dgn raziq lagi. 

Malam tu tidur aku mimpi seseorang. Mimpi sedih. tentang bahagia dia. aku pandang je dari kejauhan huu..hepi rupanya hidup dia.. bahagia sangat tu..  lps tu sedar aku nangis. meleleh2 air mata aku. tenguk jam pukul 3 pagi. turun bawah tgk abg aku  tgh tgk bola. sambung tdo. 

Pagi tu bangun makcu aku cl. ajak bwk mak aku balik kg. berubat kt kg.  tapi nak pergi naik kereta aku batt kong. nak tak nak carik batt pagi tu jugak. nak naik kereta comel makcu aku mmg tak muat lah nk sumbat wheelchair. 

Masa nk mengangkat mak aku ke kereta pun satu masalah. mak aku sakit tak boleh bergerak. tp dia kena lawan jugak walau nanges camne pon. meleleh2 air mata dia. so, gerak lah kami berempat iaitu aku, mak, makcu dan mak ngah. kakak kedua mak aku. kami nak balik ke rumah makwe aku iaitu kakak sulung mak. dalam pukul 1 lebih sampai kg. terus mkn nasik sbb aku lapa haha..   

Nak berubat dgn sorang pak haji ni. dia duduk dekat dgn jambatan menuju ke pangkor tu. dekat2 situ lah. dari rumah makwe aku di bagan datuk tu lebih kurang 50km. rehat2 kejap terus ke rumah pak haji tu. dia tgk pastu urut kejap kaki mak aku. pastu bagi air penawar.

Aku pulak masa mak aku berubat tu aku duk bercangkung siap atas kerusi sebab ada byk anak kucing lari2 bwh kaki aku..siap nk capai2 jari kaki aku..hoi.. tarik misai kang hahaha eleh cam berani haha.. 

Ok siyes balik

Dah habis berubat balik le kami ke bagan datuk.. tp singgah beli mee goreng dlu kt pekan. weh sedap mee goreng mamak kg nih walau simple je.. nom nom.. pastu mkn nasik.. duduk kg mmg mengketedarah je. 

Lps balik berubat bisa2 kaki mak aku dah kurang. alhamdulillah.. tp mlm tu masih mkn dalam keadaan baringlg. mlm tu pon mak aku tdo nyenyak. 

esoknye pukul 5 lebih pagi hidung aku terbau sambal ikan.. apekah bermimpi haha.. rupanya makwe aku tgh masak sambal ikan cencaru.. wala wala.. 

Pukul 6 lebih aku bangun solat semua. makcu aku plak dah duduk atas meja ready nk mkn nasik haha.. kemain pagi mkn nasik ni weh.. makwe aku buat lempeng pisang skali balut dgn daun pisang. pastu cousin aku goreng karipap.. buffet abes nih haha.. me like mkn byk2 camni. breakfast like a king rite? kihkih.. 

Lepas mkn ngantuk2 lak mata ni. tapi tokleh tdo.. pukul 10 dh ready nk pergi ke rumah pak haji yg berubat tu. mintak ubat lg. sebab dia dah suruh carik daun2 ape ntah..lupa aku.. 

Lps tu terus balik rumah makwe aku balik.. makan2 tgh hari dan siap2 nk gerak balik PJ. mak aku tak ikut balik PJ. dia kena duduk kg sbb dah upah sorang indon tu utk jaga dan urut2 mak aku. nak amek minggu ni tapiiiii..dia tanak balik atas sebab2 tertentu.. dia kata nk rehat sbulan dua kt kg.. ada sebab pun. dan sekali lg sebab adalah rahsia hihi..

 Hari tu tgk kt insta ramai betul org mkn cendol durian borhan. so makcu jom try. 


Sedap weh cendol durian dia. mungkin sebab tak manis sgt. just nice.. ahhhhhh teringat2 pulak. takpe sabtu ni balik kg lg. so lets mkn lagik.. tazaba pulak nyum nyum.. org pon tak ramai masa aku pergi ni. mungkin sebab hari isnin..tak ramai lah yg dtg. tp kalau weekend..peh peh peh nangis weh. 

Oklah tu je nak cerita. tetibe rasa malas. eh tp panjang jgk karangan aku ni kan. syabas!..

Jaga diri kawan2..

babai